American Thanksgiving

Idag har jag vart med om min allra första Thanksgiving! Gu va jag är tacksam, haha...
Internationella huset hade bjudit in alla amerikaner på NTU för att det är en stor grej för dem tydligen. Och eftersom jag har en himla massa amerikanska vänner fick jag ju såklart reda på det och ville ju oxå vara med! Emily har pratat om Thanksgiving och all god mat i evigheter för mig...

Egentligen firas alltid Thanksgiving på en torsdag men här blev det som en onsdags lunch istället. Man äter såklart kalkon men det bjöds även på skinka, potatismos och en massa olika typer av tillbehör. Stor grönsallad med massa croutonger. I potatismosklicken MÅSTE man gräva ut ett litet hål och hälla i något som de kallar för gravy (typ brunsås sky). Då blir det nämligen en fin liten vulkan och alla amerikaner vet om de här. Det är alltså inte bara barnen som äter potatismosen på det sättet, hehe. Till efterrätt blev det såklart pumpacheesecake och pecannötpaj!


Emily och Sonja innan lunchen. Självklart måste man vara finklädd på Tanksgiving!



Chefen för internationella huset (som är amerikan förstås) håller ett litet välkomstal om vad Thanksgiving innebär och att vi ska vara tacksamma och hit och dit. Ingen av amerikanerna kunde svara på hans fråga om varför man firar Thanksgiving, haha! Svaret var nåt om alla pilgrimmer som kom kom till amerika från europa... Pratade med honom lite i början och berättade att det här var första gången jag är på ett Thanksgiving event. Lyckades ta bilden precis när han berättade för alla att det fanns en svensk med i sällskapet som inte vart med om det här förrut, haha!


Kalkon, skinka, ris, potatismos och massa gott!


Massa sallad och bröd


Haha, ser ni att alla har hällt gravy uppe på potatismoset?


Världens gulligaste amerikanska =)

Nu är jag mätt för flera år framöver...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0