Bangkok

Blandade kanslor de har senaste dagarna. Lamnade Penang igarkvall och det blev ett sorjligt farval till min fina familj... Ser dem inte forren om ett par manader igen.

Men lycklig ar jag nu efter att ha landat i Bangkok och traffat min underbara Henning! Vi har precis vaknat upp och kakat en god frukost. Idag blir det att kolla runt lite i storstaden och kolla in lite marknader. Vi ska aven forsoka traffa upp Filip Naenfeldt och Magnus Elm eftersom de ar har idag oxa.

Imorn flyger vi till Yangon (Myanmar) supertidigt pa morgonen. Om det gar ska jag forsoka skriva natt pa bloggen darifran annars blir det en uppdatering om 2 veckor igen nar vi ar tillbax i Bangkok.

Massa julkramar till alla!
Horde aven att Stockholm har -10 grader och 15 cm sno ;) Harligt!

Cameron Highlands

Cameron Highlands ligger på mellan 1300 och 1850 möh och därför är det mycket svalare här uppe än i nere vid kusten. Rätt skönt med lite "kyligare" omväxling, hehe. Här uppe finns det massor av Strawberry Farms, grönsaksodlingar, te odlingar och blomodlingar, hur fint som helst! Hann även med en liten "djungeltrekking-light", alltså inget avanserat...

Grönsaks & Frukt Paradis

Strawberry Farms

Färska jordgubbar i choklad

Så jäkla gott!

Rose Center

Djungeltrekking-Light

Familjen i djungeln =)

Sjukt vacker natur här uppe på höglandet!

Tea Plantations

Jag o Millan uppe i te odlingarna

Te plantage

Hela landskap med teplantage!

Tillbax i Penang igen på en indisk restaurang. Tänk att man aldrig någonsin blir besviken på den här typen av mat! Indisk mat har verkligen blivit min favorit under de här månaderna i Asien!

Pulau Langkawi

De två senaste dagarna har vi varit på Langkawi. Stränderna här är hur fina som helst men det är ett riktigt turistparadis. Har inte träffat några svenskar sen jag började resa nu för två veckor sen och det första man hör när man kommer in till hotellet på Langkawi är svenska, haha. Nu är vi tillbaka på Penang igen. De flesta turister på Penang är från Japan, Kina eller Malaysia, vilket jag tycker är väldigt skönt. Man har väl inte rest runt halva jordklotet för att bara hänga med vita skandinavier, eller hur...?

Avkoppling, hehe

Sisten i är en mes!

Solen börjar på ner över Langkawi

Langkawi är en väldigt vacker ö

Imorgon ska vi åka upp till Cameron Highlands! Det har jag verkligen sett fram emot länge och har nu lyckats övertala min familj att lite vandring i djungeln kan vara riktigt coolt!

Kram alla vänner ;)

Georgetown and Monkey Beach

Igår spenderade vi dagen i Georgetown, Penang's lilla huvudstad. Kollade runt i bla Little India och var runt på lite olika marknader.

Idag blev det en heldag på sjön! Först ut på en fisketur och sedan till Monkey Beach. Alla fick säkert 10 fiskar var, lite skillnad från Sverige där man aldrig får napp...
Sol och bad på Monkey Beach och en sjukt god grill lunch =)

Millan och jag i Georgetown

Fisketur

Napp x2 på första försöket!

Haha! Pappa fick en puffer fish.

Haha... Han blåser upp sig när han blir sur!

Här inne ligger Monkey Beach =)

Apa på apstranden

Grill lunch!

Around Penang Island

Har varit och kollat runt på Penang idag. Började med Spice Garden där de odlar allt från chili till kanel och vanilj. Efter det blev det Butterfly Farm där de har massor av fjärilar, reptiler och andra djur.

Fruit Farm uppe i bergen var en av mina favoriter =) Där gick vi runt och blev guidade om alla tropiska frukter som växer här i Malaysia. Hade inte ens hört talas om hälften av dem, hehe. Efter det fick man äta så mycket frukt man ville och dricka massor med färskpressad juice, mmmm.

Drog sedan vidare till ett buddistiskt tempel här på Penang, det största i hela Sydost Asien. Det var massor av munkar där som tillsammans hade bönestunder på olika ställen i templet.

Vi avslutade på Penang Hill. Där uppe kunde man se utsikten över hela Georgetown och även solnedgången, hur fint som helst.

Familjen turist =)

Inne på Butterfly farm

Bara måste visa den här coola grodan, jag e ju lite svag för dem, haha!

Inne i Buddisttemplet är hela väggarna täckta av små Buddah statyer.

Gulliga gamla munkar

Skål på er! Mig går det ingen nöd på just nu ;)

Första dagarna i Penang

De första dagarna här har varit väldigt lugna. Jag mötte ju upp hela familjen i lördags och sen dess har vi mest tagit det lugnt på stranden, shoppat lite och käkat massvis med god mat. Var på en japansk restaurang igår och kan ju säga att japanerna där fick sig ett gott skratt. Min mamma äter vanligtvis sushi med bestick hemma i Sverige men nu protesterade både jag och millan att man bara inte får göra sånt här!!  Äh, kul hade vi iallafall och gott var det. Har även hunnit med ett "fish-spa", ni vet det som jag gjorde i KL.

Haha, måste bara berätta. Har ju inte klippt mig sen jag var hemma i Sverige och var i akut behov av en klippning här. Tog därför första bästa... Det skulle jag inte ha gjort. Millan har spenderat ett tag nu på att få min frisyr jämn igen. Det får bli uppsatt för ett tag framöver nu!

Jag och Millan, min syrris =)

Last paper done, the semester is over!!!!

Äventyr nästa!

Skrev klart cancerbiologi tentan igår, sa hej då till lite folk som inte kommer vara kvar till nästa år, fixade det sista med packningen... NU DRAR JAG!

Den här terminen har varit så himla kul på många sätt, men det ska faktiskt bli skönt att komma ifrån Singapore ett tag och träffa mina nära och kära som jag längtat så himla supermycket efter.

Tänkte passa på att releasa min resrutt under dessa 5 veckor jag har jullov:

Malaysia, Penang: Åker dit idag för att träffa upp min väldigt efterlängtade familj. Vi kommer spendera 2 veckor där tillsammans tills de åker hem igen den 18e december.

Myanmar (Burma): Den 18e december åker jag upp till Bangkok och träffar upp världens underbaraste människa, min Henning! Den 20e tar vi planet över till Yangoon och ska under 2 veckor utforska detta äventyrsfyllda land. Oroa er inte, vi har läst på ordentligt om hur vi kan resa för att vara så kallade responsible travelers.

Thailand, Krabi, Railey: Sista veckan kommer jag och Henning att spendera i vårt egna lilla paradis. Vi var här förra gången vi var ute och reste 2005 men vi bara ÄLSKAR den här halvön. Klätterparadiset #1!!

Nästa gång jag bloggar är jag i Malaysia!
Massa kramar på er alla!

The last Ladies Night for this semester

Sitter i min ensamhet här på rummet och käkar frukost... Maria hade nämligen sin sista tenta igår, så tidigt imorse drog hon till Vietnam och ska resa runt där i 2 veckor innan hon åker tillbax till Sverige igen. Det betyder att jag kommer få en ty roomie till nästa termin. Spännande att se vad det kommer att vara för fillur ;)

De flesta här på NTU hade sin sista tenta igår, onsdag. Och onsdag betyder ju ladies night så självklart kunde man ju inte missa chansen att träffa alla en sista gång innan folk drar hem till de länder de kommer ifrån.

Blev först Staffclub (en bar här på skolan) och sen in till Qlark Quey.

Eftersom jag har min sista tenta imorn fredag blir det till att masa sig iväg till bibblan idag och plugga in det sista. Hade ju min stamcellbiologi tenta i måndags och developmentalbiologi tentan igår. Båda gick bra =)
Nu är det alltså bara den sista kvar så imorn slutar jag skolan för den här terminen, weeee! På lördag åker jag till Malaysia för att träffa upp mamma, pappa och syrran.

För er som har undrat: Jag kommer inte komma hem till Sverige under mitt jullov. Kommer att blogga så mycket som möjligt nu när jag reser runt så ni får se vad jag har för mig ;)

Alla utbytesstudenter utanför Staffclub, NTU

Emily, Christophe och jag inne på Attica.

Shit, den där fina brännan man hade för ett tag sen bleknar bort sakta men säkert när det enda man har gjort på sistonde är att grotta ner sig i pluggböckerna, haha. Men det blir ändring på det till på lördag!

Educating 4000 Ghanaian pupils on Sexual Abuse

Hey guys!

My dear friend Sebastian Lindström, who lives in Hong Kong, is running a project called "light for children". Please check out this webpage and consider to do a small donation ($10 can make a big difference!!).