NanYang

Idag har jag varit och kollat in skolan jag ska gå på och fixat massa grejer. Det tar ca 30 min me tunnelbannan och sen ca 10 min me buss till NanYang från stan. Detr första jag gjorde var att registrera mig och fick sedan en hel drös med lappar med mig och ivägskickad till deras Medical Center. Om man ska studera i Singapore i mer än 6 månader måste man göra en läkarundersökning nämligen. Det började med att jag fick fylla i ännu mer papper där jag bla fick skriva på att jag inte var gravid just  nu eller tänkte bli det i Singapore... Min medicinska historia, mina föräldrars medicinska historia.... och en del rätt privata grejer... Förstår inte vad de spelar för roll riktigt.

Efter alla påskrifter blev jag ivägskickad till den medicinska delen där jag fick vägas, mätas, kolla synen o kolla blodtrycket. Sedan var det vidare för urinprov (tror de skulle kolla droger?), blodprov (HIV) och röngen av lungorna (tuberkulos). För alla er som känner mig så är sprutor något jag har sjukt svårt för och de gick inte direkt att dölja här kan jag säga. Tårarna bara forsa ner och när de va klara så kunde ja verkligen inte sluta böla. Lite pinsamt men de tyckte nog mest bara synd om mig. Sjuksyrrorna var iallafall väldigt gulliga och jag fick va kvar där ett tag efteråt till ja hade lugnat ner mig. De tyckte att alla i svenska tjejer såg likadana ut. "Alla är blonda och långa" sa de o skrattade. Med mina 163,5 räknas jag alltså som lång här =) wohoo!

Efter det käkade jag lunch med ett par norska tjejer ja hittade i matsalen och sedan gick jag med på en guidad tur av skolan. Nanyang är väldigt stort och innehåller typ 13 olika skolor så de kommer nog ta ett tag att lära sig hitta runt här. Gick sedan själv runt på en liten runtur för att kolla vart just min skola ligger och hur det såg ut där. Kollade även in de område där jag såsmåningom kommer att bo. Man bor i dubbelrum och rummen verkade vara kanske 10 kvadrat ungefär.


Norra komplexet, Längst bort ligger biblioteket


School of biological sciences


School of chemical and biomedical engineering


Singapores flaggor på skolan

Just de! måste bara berätta om igår. Jag och Lars åkte iväg till ett ställe där de sålde ut massa militärgrejer ( typ överskottsbolaget). Vi köpte lite vantar o strumpor och sånt som kan behövas till trekking. I deras matställe hade de ett efterrätts stånd där de stod massa kineser och berättade att de här va verkligen hur gott som helst! Alla åt de så vi va ju oxå tvungna att pröva... De vidrigaste ja ätit i hela mitt liv... kolla bilderna... Ser de inte gott ut...?


mmmm... degig bulle me nån fyllning i jordnöttsvatten


Ja men de e väl bara att gapa stort =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0