SemesterBreak Part2: Yangon

Eller Rangoon som man kanske ska säga istället....

Halft utslitna efter en natt utan sömn landade vi i denna stad. Måste erkänna att jag var rätt nervös innan eftersom man har hört folk snacka om att det kan vara farligt att resa här och att man måste klä sig heltäckande (även täcka håret) för att inte missta respekten bland folket. Efteråt kan jag säga att det är det minst farliga landet att resa i i världen (om du inte planerar knarksmuggling eller militärkupp villsäja...). Visst ska man klä sig med respekt men med tanke på att majoriteten är buddhister så kan man lätt gå runt i t-shirt och skjorts. Såg några få västerlänningar på flygplatsen i små korta jeans skjorts och tajt linne... Kanske inte helt att föredra... Vi e ju inte i Thailand längre...


Marknad vid trottoarkanten


Det här landet har sjukt stora och sjukt goda avokados!


Tiding morgon i Yangon


Utsikt från vårt hotellrum. Mitt i rondellen ligger Sule Pagoda.


Inne i stan. Små tea shops längst vägkanten


Skydd på arbetsplats, vad är det...?


Gammalt möter nytt. Här märks det vad regeringen lägger pengar på, inte är det folket iallafall...


Munkar på rad


Shwedagon Paya, en 2500 år pagoda. Allt som skiner ÄR guld här... Alla bra buddhister i Burma försöker iallafall göra en pilgrimsfärd hit under sin livstid.


Jag är född på en tisdagkväll, ett lejon. Då får jag hälla vatten på "tisdags" buddhans huvud så många gånger som min ålder, alltså 24 gånger, innan man ber till Buddah


Henning är född på en onsdag, en elefant


Tre gånger ringer man i klockan; en gång för buddah, en gång för Buddahs lära och en gång för munkarna.


Man kan om man vill ringa fem gånger, då även för alla lärarna och för familjen.





En annan rätt kul grej med Burma; här ar det högertrafik precis som i Sverige. Efter att britterna drog så ändrades det nämligen från vänster till högertrafik. Det finns inte en enda "fin" eller ny bil i det här landet, alla är gamla. Hälften av dem har ratten på höger sida, hälften av dem har ratten på vänster sida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0