Ramadan

Idag, onsdag, har jag haft en ledig dag precis som alla andra onsdagar innan och framöver. Dagen började rätt abruppt när brandlarmet gick vid halv 6... Vi tittade ut genom dörren och ingen verkade bry sig så vi gick tillbax till sängen och 5 min senare slutade det (??)

Hängde nere vid poolen och jobbade lite på brännan på dagen och drog sedan åter iväg till boulderväggen.





Markus


Weeeee!

Efter det blev det lite plugg och sedan gick jag och Emily iväg till en Ramadan kväll. Det var till för oss utbytesstudenter och annat folk som inte är muslimer men vill träffa och prata med muslimer. Först berättade de en hel del om koranen och varför man fastar och vad ramadan är. Så som jag förstod det ifrågasätter man inte gud varför man fastar. Han jämförde det med att gå till en doktor och få ett recept utskrivet, man ifrågasätter inte medicinen man fått utan litar på att doktorn kan sitt jobb. Efter det pratade en österrikare som konverterat till islam. Intressant att höra om människor som inte är födda in i religionen utan valt det själva. Under hela tiden var tjejerna och killarna separerade till varsin del av rummet. Vid exakt 7.11pm bröts fastan och vi fick äta tillsammans med dem. Daddlar, risgröt och massa annat. Tror klockslaget hade att göra med att solen går ner precis då. Har även något att göra med månen men jag kommer inte ihåg. Pratade väldigt mycke med flera muslimska tjejer och de va hur gulliga som helst =)  Muslimerna i Singapore är inte lika konservativa som andra muslimer.

Ena tjejen va så himla imponerad av hur vi tjejer från "väst" är så independent. Men ändå på nåt sätt verkade hon gilla det sättet hon levde på nu. Hon var 21 år gammal och sa att hon inte skulle få åka på utbytesstudier till ett annat land eftersom hennes föräldrar fortfarande såg henne som "deras lilla dotter". Men hon hade ändå precis haft en pojkvän men det visste inte hennes föräldrar om sa hon, och så skrattade hon lite busigt...

I slutet hade de som ett litet quiz där de ställde frågor om ramadan. Den första som svarade på varje fråga fick en t-shirt som den muslimska föreningen annars säljer för att samla in pengar till välgörenhet. Eftersom jag satt brevid alla muslimer var de ju inte så svårt att få en t-shirt eftersom de viskade svaret till mig, haha.


Jag och Emily


Min nyfunna muslimska vän


Emily, jag och 2 muslimska tjejer. Tröjan från quizet.

Just de, de går och sprejar för insekter och sånt runt om på skolan och idag var de utanför vår Hall. Tycker ni det ser hälsosamt ut eller? Kan ju säga att de e lite svårt att andas när man går förbi och de luktar ju inte speciellt trevligt... Kanske ett alternativ för anticimex nästa gång de bestöker drottningkristinas väg, hehe.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0